Impression

Wat is Impression?

Woordenboek Publicatie Impression op 13 juni 2021
Impression
Meervoud: Impressions

Een impressie is het mogelijk zien van een advertentie door een bezoeker of potentiele klant. Bij impressie gaat het niet om de interactie, waarbij de bezoeker actie gaat ondernemen bij het zien van de advertentie, zoals het klikken op een banner.

Alleen wanneer de advertentie zichtbaar is voor de bezoeker, telt dit als een impressie. De advertentie moet zichtbaar zijn op de website of billboard op het moment dat de persoon de website ziet of langs een billboard rijdt.

Impressies worden vaak gebruikt om de zichtbaarheid van een advertentie te meten. De waarde is echter moeilijk te bepalen, omdat het niet duidelijk is of de bezoeker überhaupt de advertentie gezien heeft. Wanneer een advertentie aan de onderkant van een website zit, dan moet de bezoeker scrollen om de advertentie te zien. De vraag blijft of de bezoeker daadwerkelijk de advertentie heeft gezien of dat de bezoeker alleen de bovenkant van de website heeft gezien en dus de advertentie heeft gemist.

Impressie is een van de fundamentele bouwstenen van een digitale marketing analyse. Ze worden gebruikt om het aantal keer een advertentie in beeld wordt gebracht in bijvoorbeeld een advertorial, blogpost, video, etc. en wat is geteld op een server.

Typen impressies:

  • Ad Impression (Ad Views)
    Wanneer een online advertentie wordt geladen op een webpage.
  • Page Impression (Page Views)
    Wanneer een webpagina is geladen.
  • Post Impression
    Wanneer een sociale media post wordt geladen in iemands feed.
  • Video Impression
    Wanneer een video zichtbaar is voor een bezoeker. Hierbij hoeft de video niet te worden afgespeeld.
  • Publisher Impression
    Wanneer een advertentie van een marketeer wordt getoond op een website van een deelnemende partner/affiliate.
  • Paid Impression
    Betaalde impressies kunnen duiden op het tonen van advertenties of op het aantal de resultaten wanneer bezoekers op een advertentie hebben geklikt (page views).
  • Organic Impression
    Een type impressie waarvoor niet is betaald, maar die toch zichtbaar zijn op bijvoorbeeld websites of in een feed van mensen op sociale media.
  • Viral Impression
    Advertenties, berichten, video’s of pagina impressies die worden gegenereerd doordat personen deze advertenties zijn gedeeld. Deze impressies zijn heel moeilijk te meten.
  • Real-Time Impression
    In een markt waarbij marketeers moeten bieden om een advertentie te mogen tonen op een medium, zoals een website of een post van een influencer. De advertentie die getoond wordt komt van de winnende bieder.
  • Unique Impression (Reach)
    Wanneer een impressie wordt geteld per persoon.
  • Viewable Impression (Viewed Impression, Real Impression, In-View Impression)
    Een type ad impression, waarbij deze alleen wordt geteld, wanneer de advertentie is gezien.
  • Unviewed Impression
    Een impressie die geteld wordt wanneer de advertentie wel is geladen, maar niet is getoond op het scherm.
  • Measurable Impression
    Meetbare impressies die kunnen gecategoriseerd in zowel viewable impressions als unviewed impressions.
  • Premium Impression
    Term die marketeers en website eigenaren gebruiken om hun prijzen te kunnen verhogen.
  • Top Impression
    Wanneer een betaalde advertentie bij een zoekmachine wordt getoond aan de bovenkant bij een zoekopdracht in een zoekmachine, boven de organische resultaten.
  • Absolute Top Impression
    Wanneer een betaalde advertentie bij een zoekmachine wordt getoond boven alle andere top impressions en boven de organische resultaten bij een zoekopdracht in een zoekmachine.
  • Lost Impression
    Wanneer bij een affiliatieprogramma een zoekopdracht of een advertentie niet wordt weergegeven, omdat de advertentie niet de juiste ranking heeft (slecht ad rank).

Synoniemen, volkstaal en eufenismen

Impressie

Thema's:

Woordenboeken:

Films en seriesFilms en series MuziekMuziek

Woordenlijst:

Advertentie
Een advertentie is de verzamelnaam voor alle commerciële uitingen. Doel van een advertentie is de lezer te verleiden tot een bepaalde actie of om de imago te vergroten. Voorbeelden advertentie vormen: Links Banners Button Interstitial Billboard Affiche Splash Nieuwsbrief Advertentie op sociale media SMS Advertorial Nieuwsbrief Doelen advertenties: Mensen te laten interesseren in producten, diensten, […]
Banner
Een banner is een afbeelding met reclame op een website. Door op de banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie te vinden is over het onderwerp van de reclame. Doel van banners is om bezoekers naar een website of een bepaalde webpagina te trekken. Eigenaren van websites kunnen wat extra geld bijverdienen […]
Visual blindness
Het verschijnsel dat mensen niet alles zien op een website, advertentie, krant en affiches. Bezoekers hebben geleerd om bepaalde zaken te negeren, zoals banners en advertenties. Een webmaster kan onderzoek doen hoe bezoekers de website benaderen en lezen, door bijvoorbeeld een eye-tracking onderzoek te doen en een heatmap te laten genereren. Hierbij worden de bewegingen […]

Gerelateerde websites

Externe linkBeschrijving
The Online Advertising Guide: Types of Impression Uitleg over de verschillende typen impressies op de website van The Online Advertising Guide.

Bronvermelding:

Bron: Boek “ICT Woordenboek met CD-ROM”
Boek: ICT Woordenboek met CD-ROM
ISBN: 90-389-1059-2
Auteurs: Bos, G.
Jaar: 2000
Stad, Land: Rijswijk, Nederland
Uitgever: Uitgeverij Elmar B.V.
Pagina's:
Website: